Aasta alguses asus Elon Musk juhtima USA valitsuse tõhususe osakonda DOGE, mille ülesanne on eelarveid kärpida ja regulatsioone vähendada. Peale küsitavate sammude DOGE-s on teda kritiseeritud ka tema poliitilise tegevuse ja sõnavõttude tõttu.
Elon Muskile on ette heidetud seda, et ta toetab avalikult Euroopa paremäärmuslikke parteisid, näiteks Saksamaa AfD-d. See kõik on aga avaldanud mõju tema tuntuimale ettevõttele Tesla, mis toodab elektrisõidukeid.
Aasta esimestel päevadel kirjutas Ärileht, kuidas Tesla tarnis 2024. aastal klientidele 1,79 miljonit sõidukit, samas kui aasta varem anti klientidele üle ligi 1,81 miljonit sõidukit. Euroopa autotootjate assotsiatsiooni andmetel vähenes Tesla müük aasta esimese kolme kuu jooksul üle Euroopa 36%. Seda isegi siis, kui elektriautode müük turul kasvas samal perioodil 24%.
Mõju Eestis
Ärileht suhtles Tesla omanikega ja üldine seisukoht oli, et tegu on hea autoga hoolimata sellest, et ettevõtte tegevjuht on teinud küsitavaid eraelulisi otsuseid. Veidi üle aasta elektriautoga sõitnud Annely Ojamets tunnistab, et Eestis ei ole vahet, millega sõidad: kui on elektriauto, siis oled imelik. „Ma ei tunne, et Tesladele kuidagi viltu vaadatakse, pigem vaadatakse kõikidele elektriautodele, et mis sa sõidad selle triikrauaga siin,“ naeris ta.
Eesti esimese Tesla, milleks oli Model S, siia importinud poliitik Mario Kadastik on seisukohal, et ega auto pole süüdi, et omanik on nii radikaalne. „Kui selle järgi ostma hakata, siis miks sõidavad inimesed Volkswagenitega,“ küsis Kadastik videos, vihjates, et ettevõte oli teise maailmasõja ajal seotud Natsi-Saksamaaga. Siiski ta tunnistab, et uut Teslat ta praegu endale ei ostaks.
Eesti müügiportaalid, nagu Auto24 ja Autodiiler, ulatuslikku kuulutuste lisamist ei ole täheldanud. Auto24 portaalis oli aasta esimesel kahel kuul Tesla mudelite müügikuulutuste osakaal kasvanud 2,5 protsendipunkti võrreldes eelneva aasta sama perioodiga. Autodiileri statistikast oli näha, et müügikuulutuste arv on üleüldse vähenenud. „Võrreldes 2024. aasta neljanda kvartaliga oli 2025. aasta esimesel kahel kuul müügikuulutusi 30–40% vähem,“ tõdes Autodiileri esindaja Mait Metsküla.
Auto24 näeb aga teistsugust trendi. „Üldiselt EV sõidukite müügikuulutuste arv pigem kasvab. Auto24 portaalis on esimesel kahel kuul avaldatud elektriautode kuulutusi 32,5% rohkem, kasvades 977-lt 1295-le. Tänavu on ostjal valikus 34 mudelit enam kui eelmine aasta, kokku 143 mudelit,“ märkis ettevõtte tootejuht Priit Viilip.
Küll aga on teada, millised on kõike tahetumad mudelid. „Kõige populaarsem mudel Auto24 portaalis on jätkuvalt Model 3, mille osakaal on 56%. Võrreldes eelmise aastaga on see suurenenud 15 protsendipunkti. Samas kogub kõige rohkem vaatamisi Model S, mis viitab, et suurem mudel on ihaldusväärne,“ sõnas Viilip. Autodiileri statistika näitab, et kõige populaarsem Tesla mudel, mida neil müüakse, on Model Y.
Aktsia langes
Aasta alguses kauples Tesla aktsia 400 dollari ümber, täna on hind kukkunud umbes 16% ja ühe osaku saab osta 318 dollari eest. Siiski viimase kuuga on aktsionärid näinud rohelist lainet ja põhjast on toimunud taastumine. Nimelt viimase 30 päevaga on hind kerkinud üle 25%.